Általános Szerződési Feltételek
Jelen Általános Szerződési Feltételek az ES Lab Kft. (székhely: 4034 Debrecen, Vágóhíd u. 2, adószám 22701228-2-09) (a továbbiakban Szállító) és partnerei (a továbbiakban Megrendelő, együttesen Felek) közötti ügyletekre vonatkozó szerződéses kapcsolat szabályait tartalmazzák a megrendelésben foglalt feltételekkel együtt. Ha a megrendelésben foglalt bármely szerződési feltétel az általános feltételek rendelkezésitől eltér, akkor a megrendelésben foglaltak az irányadók.
1. Árajánlat
A Szállító az írásban elkészített és megküldött árajánlatokat tartja magára kötelezőnek az árajánlatban kikötött érvényességi határidőn belül. A Szállító fenntartja a jogot az ajánlatban vagy a Szerződésben rögzített vételár egyoldalú módosítására, ha azt a piaci körülmények rendkívüli megváltozása indokolttá teszi, de mindez csak a Megrendelő írásos tájékoztatása mellett történhet, a konkrét indok megnevezésével.
2. Megrendelés
A megrendeléseket a Szállító írásos formában fogadja el. A Szállító köteles a megrendelést – el nem fogadás esetén is – 2 napon belül írásban (faxon, e-mailben) visszaigazolni. Ha a Megrendelő a visszaigazolás ellen 24 órán belül kifogást nem emel, a megrendelés elfogadottnak tekinthető. A Szállító részéről adott ajánlatnak a Megrendelő részéről változatlan tartalommal történő visszaigazolása is megrendelésnek minősül.
3. Teljesítés
A Szállító a megrendelésben meghatározott mennyiségű, minőségű és fajtájú árut a vételár ellenében köteles – az elvárható szakértelemmel és gondossággal – Megrendelőnek a megrendelésben meghatározott időben, helyen és feltételekkel, azokat kötelezőnek elismerve, (ideértve az azokhoz fűzött bármilyen kiegészítést, módosítást, minden specifikációt és más, a megrendelésben hivatkozott dokumentációt) szolgáltatni. Szállító az áruátvétellel egyidejűleg köteles átadni az áru minőségét tanúsító műbizonylatot, MSDS lapokat, jegyzőkönyveket, gyártói bizonylatokat és az áru rendeltetésszerű használatához, karbantartásához, javításához szükséges tájékoztatást (pl. garanciajegy, használati utasítás).
Szállítónak az árut az előírt csomagolásban kell leszállítani, ami biztosítja az áru sértetlenségét a ki- és berakodás, valamint a szállítás teljes időtartama alatt. Minden csomagon és okmányon fel kell tüntetni a Megrendelő megrendelési számát és a pontos szállítási címet.
A teljesítési határidő az áru megrendelés szerinti teljesítési helyre történő beérkezésének dátumát jelenti.
A Szállító előszállításra/részszállításra jogosult, ha a Megrendelő másként nem rendelkezik. Ezt a kérést külön dokumentálni kell.
A teljesítés elfogadását megelőzően a Megrendelő jogosult az áru mennyiségét és minőségét tételesen vagy szúrópróbaszerűen megvizsgálni. Az áru átadás-átvétel során a Felek, vagy az általuk megbízott fuvarozók kötelesek együttműködni, a tapasztalt eltérésekről jegyzőkönyvet felvenni, és azt aláírásukkal igazolni.
Az áru feletti rendelkezési jog, valamint a kárveszély a Megrendelőre az áru átadás-átvételét követően száll át a teljesítés helyén. A teljesítési helyig a Szállító által történő szállítás során az áru sérüléséből/elvesztéséből származó kockázatot a Szállító viseli.
A tulajdonjog a Megrendelőre csak a vételár megfizetését követően száll át.
4. Számlázási és fizetési feltételek
A Szerződésben meghatározott kötelezettségek szerződésszerű teljesítése esetében a Szállító jogosult számlát benyújtani a vonatkozó jogszabályi előírások és a Szerződésben előírtak szerint.
A számla mellékletét képezheti a Megrendelő képviselője által aláírt szállítólevél vagy a teljesítést igazoló okmány.
A benyújtott számlán minden esetben fel kell tüntetni a Megrendelő Szerződés azonosítóját vagy megrendelési számát. E nélkül a Megrendelő a számlát formailag hibásnak tekintheti, és teljesítés nélkül jogosult visszaküldeni.
A Szállító a Megrendelő nevére kiállított számlát a megrendelésen feltüntetett számlázási címre köteles megküldeni.
Amennyiben a számla jelen Szerződés előírásainak nem felel meg, vagy a Szerződésben a fizetés előfeltételeként előírt egyéb rendelkezések nem teljesülnek, a Megrendelő a hiányok pótlására írásban szólít fel. Ebben az esetben a Szerződésben előírt fizetési határidő a hiány maradéktalan pótlásának napján kezdődik.
A Megrendelő fizetési kötelezettsége a bankszámlája megterhelésének napjával teljesítettnek tekintendő.
A számlázás, elszámolás, fizetés pénzneme a megrendelésen feltüntetett deviza (HUF vagy EUR).
Ha a teljesítésre nyitva álló határidő utolsó napja munkaszüneti napra vagy bankszüneti napra esik, akkor a Megrendelő az azt következő munkanapon is jogosult teljesíteni.
A küldő bank költségeit a Megrendelő, a tranzakcióban részt vevő bármely egyéb bank (kedvezményezett) által felszámított költségeket a Szállító viseli.
A Megrendelő előleget nem fizet, kivéve egyedi általános ügymenettől eltérő megállapodás esetén.
Amennyiben a Szerződés alapján a fizetésre kötelezett Fél fizetési kötelezettségét annak esedékessége napjáig nem teljesíti, késedelembe esik, köteles a másik Félnek a lejárt összeg után, a késedelem idejére, azaz a késedelembe esés napjától a tényleges fizetés napjáig a mindenkori hatályos Ptk.-ban meghatározott mértékű késedelmi kamatot fizetni.
A késedelembe eső Fél köteles a felhalmozódott késedelmi kamatot a kamatra jogosult Fél írásbeli felszólításának kézhezvételétől számított 8 napon belül megfizetni. A késedelmi kamat összegét 360 napos év figyelembe vételével, a ténylegesen eltelt napok alapján számítják a szerződő Felek.
A késedelmi kamatot a késedelmi kamat alapjául szolgáló összeg pénznemében kell megfizetni.
A Szállító a Megrendelővel szemben, a követelése behajtásával kapcsolatos költségeinek fedezésére 40 Eurónak megfelelő forintösszeget érvényesíthet, költségátalány címen.
Amennyiben a Megrendelőnek lejárt számlatartozása van a Szállítónak jogában áll az anyagkiadást szüneteltetni. A Szállítónak jogában áll a még ki nem fizetett termékek visszaszállítása, a szállítási költség a Megrendelőt terheli.
5. Szavatosság és jótállás
A Szállító vállalja az általa szállított áruk teljes körű megfelelősségét a magyar és a nemzetközi szabványoknak, valamint a szavatossági időn belül az I. osztályú minőséget.
A Szállító kifejezett szavatosságot vállal a Megrendelővel szemben a szerződésszerű teljesítésért, vagyis azért, hogy a teljesítéskor az áru:
a) megfelel a megrendelésben előírt feltételeknek, a jogszabályoknak (beleértve a termékfelelősségre vonatkozó jogszabályt) és hatósági előírásoknak,
b) megfelel azon cél(ok)nak, amely(ek)re gyártották és eladták, amelyre a Megrendelő az árut használni fogja, ideértve azon speciális célokat is, amelyekről a Szállító tudomással bír vagy tudnia kell,
c) hibáktól (nyílt és rejtett) mentes,
d) mentes harmadik személy bármilyen természetű igényétől vagy jogától,
e) törvényes jogcímmel kerül tulajdonba.
Hibás teljesítés esetén a Szállító köteles a Megrendelő írásbeli felszólításának kézhezvételét követően azonnal, saját költségén a Megrendelő választása szerint
a) teljes egészében kijavítani a hibákat abban az áruban, amely nem felel meg a Szerződésben foglaltaknak, és/vagy a megrendelésben vállalt szavatosságnak, jótállásnak, vagy
b) köteles kicserélni az árut, vagy
c) árengedményt adni a Megrendelőnek.
Ha a Szállító a Megrendelő felszólítását követő 7 munkanapon, vagy legkésőbb a Szerződésben/ megrendelésben meghatározott időn belül nem javítja, vagy cseréli ki a hibás vagy nem megfelelő árut, Megrendelő jogosult – a Szállító előzetes értesítése mellett –, a kijavítást vagy cserét a Szállító költségére saját maga elvégezni, vagy azt harmadik személlyel elvégeztetni, amennyiben a megrendelés erről másként nem rendelkezik.
Minőségi vita esetén a Felek az általuk közösen vett minta bevizsgálását kérik egy közösen kijelölendő minőségvizsgáló szervtől, amelynek szakvéleményét magukra nézve kötelezőnek fogadják el. A minőségvizsgálat költségét a minőségi hiba megállapítása esetén a Szállító viseli.
A Szállító kártérítési felelősséggel tartozik a Megrendelő ellen harmadik személy által érvényesített azon igénnyel szemben, mely bármely szavatossági jog megsértéséből származik, vagy azzal kapcsolatos.
A garancia (eszközök, műszerek estében) a Szállító telephelyén érvényes, reklamált termék visszajuttatása a Megrendelő feladata.
A fenti pontok rendelkezéseinek nem ellentmondva, ha a Szállító az árura jótállást vállal, a Megrendelő a Szállítóval szembeni igényét a jótállásra vonatkozó szabályok szerint érvényesítheti.
6. Kötbér
A Szállító kötbér és kártérítési felelősséggel tartozik, ha:
a) hibásan teljesít,
b) nem teljesít (meghiúsulás),
c) előre látja, hogy teljesítése nem lesz szerződésszerű (késedelmesen vagy hibásan teljesít, illetve nem teljesít), de erről nem értesíti a Megrendelőt.
Ennek alapját és mértékét mindig az adott Szerződés részletezi.
A késedelmes vagy hibás teljesítés esetére kikötött kötbér megfizetése nem mentesít a teljesítés alól.
A Szállító késedelmes vagy hibás teljesítés esetén köteles a teljesítésre (kijavításra, kicserélésre) póthatáridőt vállalni. Ha nem vállal póthatáridőt, vagy a vállalt póthatáridő eredménytelenül telik el, vagy ha a vállalt póthatáridő a Megrendelő részéről nem elfogadható, a Megrendelő a Szerződésben meghatározott árut saját költségén, de a Szállító megtérítési kötelezettsége mellett beszerezheti, és/vagy érdekmúlás bizonyítása nélkül elállhat a Szerződéstől a meghiúsulásra kikötött jogkövetkezmények mellett. Ugyancsak elállhat a Megrendelő, ha a Szerződésben feltüntetett és visszaigazolt teljesítési határidő lejárta előtt nyilvánvalóvá válik, hogy a Szállító az árut csak olyan számottevő késéssel tudja a Megrendelőnek átadni, ami már a Megrendelőnek nem áll érdekében.
Amennyiben a Szállító a késedelemről ésszerű határidőben értesíti a Megrendelőt, úgy nem jogosult a Szállítóval szemben késedelmi kötbért érvényesíteni a késedelmes szállításért.
Hibás termék csak előzetes egyeztetés alapján küldhető vissza és kizárólag a Szállító által megjelölt címre. A termék jogosulatlan visszaküldése esetén a Szállító nem fizeti vissza a vételárat. A Szállítóhoz visszaküldött termék szállítási költsége alapos reklamáció esetén a Szállítót, egyébként a Megrendelőt terheli.
A Szállító a hibás termék által okozott közvetett károkért felelősséget nem vállal.
7. A Szerződés megszűnése
A Szerződés megszűnik az alábbi esetekben:
a) Felek a Szerződésben foglaltakat maradéktalanul teljesítik,
b) elállással,
c) felmondással.
A Megrendelő jogosult a Szerződést indokolás nélkül felmondani a Szállítóhoz intézett írásbeli értesítéssel. A felmondási időt a Megrendelő jogosult meghatározni, törekedve a Szállító érdekeit is figyelembe véve. Ha a felmondás nem összhangban történik a Megrendelő számára raktáron tartott tételek lehívásával a Szerződés megszűnése előtt, akkor a Szállító kártérítésre jogosult.
A Megrendelő továbbá azonnali hatállyal felmondhatja a Szerződést, ha a Szállító:
a) folyamatosan, a szavatossági, jótállási kötelezettségeket is beleértve, rendszeresen hibásan, késedelmesen teljesít,
b) fizetésképtelen, vele szemben csőd vagy felszámolási eljárás kezdeményezésére kerül sor.
Utóbbi esetben a Szállító is kezdeményezheti a Szerződés felmondását.
Egyedi termékek megrendelése esetén a Megrendelő csak a Szállító költségei megtérítése mellett állhat el a rendeléstől.
8. Vis maior
A vis maior fogalomkörébe tartoznak mindazok az események, amelyek a Szerződés aláírását követően merülnek fel, és amelyek olyan rendkívüli természetű események, hogy azok bekövetkeztét a Felek nem láthatták előre, illetve nem kerülhették el semmilyen ésszerű intézkedéssel. Ezen rendkívüli események körébe tartoznak, különösen az árvíz, a tűz, a földrengés, vagy más természeti csapás, továbbá a járványok (emberi, állati), a háború, a katonai cselekmények, terrorcselekmények, hatóságok aktusai vagy cselekményei és bármely más a Felek elvárható befolyási körén kívül eső körülmény.
Ilyen jellegű esemény beálltakor, az érintett Fél, a tudomásszerzést követően haladéktalanul, de legkésőbb 30 napon belül köteles írásban értesíteni a másik Felet a vis maior természetéről és mértékéről, továbbá köteles minden, tőle általában elvárhatót megtenni a vis maiorból származó károk enyhítése érdekében.
Az adott Szerződésben előírt teljesítési határidők a vis maior időtartamával meghosszabbodnak.
A vis maior miatt felmerülő plusz költségek a másik Félre át nem terhelhetőek.
Amennyiben a vis maiort előidéző események 1 hónapon keresztül fennállnak, úgy bármelyik Fél jogosult a Szerződést a rendes felmondás szabályai alapján, azaz írásban, indoklás nélkül 30 napos felmondási idővel felmondani.
9. Titoktartás
A Szerződés megkötésével és teljesítésével összefüggésben a másik Féllel és annak tevékenységével kapcsolatban bármilyen módon tudomásukra jutott adat, tény, így különösen, de nem kizárólagosan a Szerződés léte és tartalma üzleti titoknak minősül, azt a Felek harmadik személynek nem adhatják ki, nem tehetik hozzáférhetővé és a Szerződés teljesítésétől eltérő más célra nem használhatják fel.
A titoktartási kötelezettség nem terjed ki továbbá az alábbi információkra:
10. Egyebek
A Szerződést kötő Felek kötelezettséget vállalnak arra, hogy egymással folyamatosan konzultálnak, információt cserélnek és jelen Szerződés teljesítése során a piaci viszonyoknak megfelelően kellő gondossággal és szakértelemmel, kölcsönösen együttműködve járnak el. Kötelesek egymást haladéktalanul értesíteni az érdekkörükben felmerülő, a Szerződésre kiható minden lényeges adatról, tényezőről és körülményről.
A Szerződésben nem szabályozott kérdésekben a magyar jog szabályai az irányadók.
A Felek a Szerződésből eredő vitákat elsősorban tárgyalásos úton, peren kívül rendezik.
A Felek vitájukat a mindenkor hatályos Polgári Perrendtartás szerint hatáskörrel rendelkező, illetékes bíróság előtt rendezik.
Bejelentési kötelezettség Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszerben
A Felek tudomásul veszik, hogy a Szerződés teljesítése során a vonatkozó, mindenkor hatályos jogszabályoknak, így különösen az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszerrel (EKAER) kapcsolatos jogszabályi kötelezettségeknek maradéktalanul eleget tesznek.
REACH
Az Európai Parlament és a Tanács 1907/2006/EK Rendelete (továbbiakban REACH rendelet) alapján a Szállító vállalja, hogy az abban foglalt, ránézve kötelező előírásokat a szabályozásban előírt határidőre teljesíti.
Jövedéki szállítmányok kezelése
A Szállító adóraktári, felhasználói és bejegyzett kereskedői engedéllyel rendelkezik.
A jövedéki termék adófelfüggesztéssel történő beszerzése esetén a Felek kijelentik, hogy az árukísérő okmányok kezelésére, visszaigazolására vonatkozóan az EMCS (Jövedéki Árumozgás és Ellenőrző Rendszer) rendszert alkalmazzák és a hatályos jogszabályok által előírt jövedéki szabályokat veszik alapul.
Debrecen, 2023. január 1.